Menu Sluiten

Online marketing = probleemoplossing x relevantie

Wat we hier mee bedoelen?

Allereerst de probleemoplossing. Iets verkopen betekent dat je een probleem oplost. Als je eten verkoopt, los je honger op. Als je televisies verkoopt, los je verveling op. Stap 1 is dan ook om duidelijk te krijgen wat het probleem is van je doelgroep en waarom specifiek JIJ het kan oplossen.

De kunst is om het echte probleem te vinden. Zoals een bekend gezegde luidt: “mensen willen geen boren, ze willen gaten”. Hetgeen je verkoopt is vaak het middel om het probleem op te lossen, maar niet daadwerkelijk de echte oplossing.

Mensen gaan bijvoorbeeld niet naar de garage om hun auto te laten onderhouden, ze willen voorkomen dat ze pech krijgen onderweg.

Mensen gaan niet naar de tandarts voor controle, ze gaan erheen om er mooi uit te zien en om pijn te vermijden.

Bedrijven willen geen online marketing, ze willen meer klanten.

Zo zie je dat je product of dienst niet het probleem oplost, maar wel het middel is om het probleem op te lossen. En daar moet je op inspelen, bijvoorbeeld door je teksten aan te passen. Zorg dat je inspeelt op het ware probleem en wees niet bang om mensen een beetje angst of verdriet aan te praten. Juist door emotie te gebruiken spoor je mensen aan om actie te ondernemen.

Naast het oplossen van het probleem is relevantie uiterst belangrijk. Je reclame of boodschap kan nog zo goed zijn, maar als het op de verkeerde tijd en op het verkeerde kanaal aankomt heb je er alsnog niks aan. Waarom zou een restaurant dat tussen 4 uur ’s middags en 10 uur ’s avonds open is om 5 uur ’s nachts adverteren? Zou je een reclame over kattenvoeding op LinkedIn plaatsen, of eerder op Facebook? Elk kanaal heeft zijn eigen gebruiken. Speel daar goed op in!

Wil je nou ook duidelijker weten wat het probleem is van je klant en hoe je daar op kan inspelen? Wil je dat klanten in de rij staan om jouw oplossing te krijgen? Stuur ons dan een berichtje! We helpen je graag om je bedrijf te laten groeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *